مقالات روانشناسی | Psychology Articles

مقالات روانشناسی

چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟

چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟

جایگاه مشاوره ازدواج در جامعه مدرن

زندگی انسان امروزی از زمان انقلاب صنعتی وارد فاز جدیدی شد، در این زندگی مدرن و ماشینی شده، دیگر نیازی نبود شما صبر کنید تا فصلی بگذرد تا میوه ای که دوست دارید را مجدداً میل کنید. زیرا به سبب صنعتی شدن و سرعت در نقل و انتقالات مواد غذایی به سرعت بیشتری از جایی به جای دیگر حمل و عرضه می شد. و یا به مدد پیشرفت های صنعتی و ایجاد گلخانه ها و تغییرات ژنتیکی در بذر گیاهان اکنون دیگر گاهی این نقل و انتقال هم آنچنان توجیهی ندارد.

مورد فوق تنها بخش کوچکی از تغییرات وسیعی است که صنعتی شدن زندگی برای ما انسان ها ایجاد کرده است. اما این تغییرات به همراه خود تغییرات بیشتری در حوزه های اجتماعی، خانوادگی و فردی به همراه داشت که به طور کلی سبک زندگی ما انسان ها را دچار تغییرات زیادی کرد. تغییر سبک زندگی سبب تغییر در مناسبات بین فردی و خانوادگی شد و به مرور مناسبات دیگری جایگزین شد و هنوز هم این تغییرات به صورت شگرفی ادامه دارد.

به عنوان مثال زندگی اجتماعی افراد به مرور جای خود را به زندگی انفرادی داد. به طور مثال دیگر فرد در گذشته نیاز نبود در خصوص انتخاب شغل خود نگرانی خاصی داشته باشد زیرا معمولاً مشاغل به شکل خانوادگی و موروثی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کرد. این موارد و مواردی شبیه به این سبب شده بود افراد در اکثر تصمیمات خود وابسته به فرهنگ، خانواده و اطرافیان خود باشند و حتی در زمینه انتخاب همسر و ازدواج نیز این مسأله صدق می کرد.

شاید بارها شنیده اید که افراد مسن تر وقتی از گذشته حرف می زنند می گویند آن زمان اینجوری نبود که ما کسی را انتخاب کنیم بلکه معمولاً کسی برای ما انتخاب می شد و. معمولاً هم مخالفتی نمی شد چه از جانب پسر و چه از جانب دختر. این مورد به خوبی اهمیت انتخاب جمعی و گروهی را حتی در تصمیمات فردی در گذشته آشکار می کند به همین جهت آنچه که مهم بوده اراده و تصمیم خانواده بوده و نه تصمیم فردی برای ازدواج.

فارغ از اینکه این گونه ازدواج ها تا چه حد رضایت بخش بوده اند یا نه؟ آنچه مشخص است فراوانی و سلطه این فرهنگ از گذشته بوده است. البته این فرهنگ حتی اکنون نیز در برخی از فرهنگ ها و جوامع سنتی وجود دارد. با این حال به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور به دلیل گسترش جهانی شدن و ارتباطات دراین حوزه ها نگرش افراد تغییرات بسیاری نماید.

از طرفی آزادی های اجتماعی و مدنی که برخی گروه ها به دنبال ایجاد آن هستند همواره گفتمان های جدیدی را برای جوامع ایجاد می کند و امروزه در هر کشوری که این گروه ها فعالیت دارند در سایر کشورهای جهان اثر خود را می گذارند، بعنوان مثال جنبش های نه به سکوت به آزار جنسی امروز تقریباً در همه کشورها شکل گرفته و افراد بسیار زیادی این سکوت را شکسته اند که همه این ها در مدت زمان اندکی رقم خورد.

با این همه تغییر و تحول در جوامع انسانی آنچه تغییرناپذیر بوده میل به ازدواج و گرایش عاطفی به جنس مخالف است که در اغلب جوامع به صورت میل به ازدواج و تشکیل خانواده تجلی پیدا کرده است. اما از دیگر سو همین تغییرات و تحولات سبب شده انسان ها میل به ازدواج نکردن هم داشته باشند و اغلب تجرد را انتخاب کنند و مواردی از این دست هم زیاد دیده می شود. مورد دیگری هم که وجود دارد این است که ازدواج ها به نظر می رسد بسیار بسیار شکننده شده اند و افراد پس از ازدواج به راحتی از جدایی و طلاق سخن می گویند و به راحتی تصمیم به جدایی می گیرند و در پاره ای موارد برخی از روابط زناشویی ممکن است طلاق عاطفی در آنها شکل نگیرد اما دچار طلاق عاطفی می شوند.

به نظر می رسد آموزش روابط عاطفی و مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج حلقه ی مفقوده ی جامعه کنونی است که افراد بتوانند انتخاب درست و مناسبی داشته باشند.

تا اینجا متوجه شدیم که بار بسیاری از آموزش ها، انتخاب ها و سازگاری ها به عهده جامعه بوده و در گذشته افراد استرس انتخاب ها را در بین گروه بزرگتری از خویشاوندان و اقوام و آشنایان تقسیم می کرده اند. و به نوعی همین سبب سازگاری مناسب تری بین زوجین می شد و یا اینکه تآب آوری آنها بالا می رفت.

مورد دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم نقش همان جامعه در میانجیگری و حل اختلافات است که به نظر می رسد نقش مثبتی بوده است اما اکنون دخالت خانواده را در ازدواج همچون آخرین میخ بر تابوت ازدواج می دانند.

 همه اینها نشان می دهد آنچه که ما باید به آن توجه کنیم این است که ازدواج پدیده ای که عوامل بسیاری بر آن تأثیرگذار هستند. اما آنچه که مسلم است این است که ازدواج های امروزی در قالب گسترده تر و وسیع تری به لحاظ جغرافیایی شکل می گیرد، ازدواج در قومیت های مختلف و ادیان و مذاهب مختلف آداب و رسوم گوناگونی دارد و این مساله بر پیچیدگی ان می افزاید بنابراین لازم است پیش از ازدواج حتی اگر با طرف مقابل خود در ظاهر مشکلی نداریم مشاوره ازدواج را به عنوان یک اصل و یکی از مراحل تصمیم گیری در نظر داشته باشیم.

در مشاوره ازدواج آنچیزی که از دیده فرد پنهان و نادیدنی است توسط مشاور دیده می شود و می تواند عوامل خطری را که یک ازدواج را تهدید می کند شناسایی کند و در این خصوص به طرفین هشدار لازم را بدهد و یا در صورت امکان برای تغییر آن آموزش هایی به زوجین در قالب آموزش مشاوره پیش از ازدواج ارائه شود.

 

مطلب بعدی اختلال اضطراب
Print
800 رتبه بندی این مطلب:
5/0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دسته بندی مطالب روانشناسی