مقالات روانشناسی | Psychology Articles

مقالات روانشناسی

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

اضطراب چیست؟

اضطراب حالتی است که خلق فرد در آن منفی می شود و مشخصه بسیار بارز آن نشانه ها و علائم بالینی یا جسمی است که در آن ضربان قلب در فرد بالا می رود و دچار تنش فیزیکی می شود و همچنین فرد دچار حالت هایی می شود که در آن ممکن است بی قراری را تجربه کند و هر کاری هم برای رفع این حالت ها که می کند اثری ندارد و یا دست کم اثر کوتاه مدتی دارند.

مطالعه اضطراب در انسان بسیار پیچیده است و به همین منظور برای تحقیقات مربوط به اضطراب بر روی حیوانات کار کرده اند تا پاسخ های فیزیولوژیایی در مغز را بررسی کنند.

به عنوان مثال به موش های آزمایشگاهی یاد دادند که نور یعنی به طور قریب الوقوعی شوک در انتظار است و در این حالت موش ها حالات اضطرابی از خود  نشان می دادند. بی قراری، گوشه گیری و لرزیدن بخشی از واکنش هایی بود که موش ها از خود نشان دادند.

اضطراب منشا بسیاری از بیماری های روانی است و حتی در پاره ای از موارد تجارب مزمن و دشوار اضطراب سبب می شود فرد دچار بیماری های جسمانی نیز بشود.

برای اینکه اضطراب را در یابیم باید بدانیم که اضطراب همیشه بد نیست و وجود اندکی از اضطراب حتی لازم است و می بایست ما اندکی از اضطراب را داشته باشیم و بعلاوه باید بدانیم که اضطراب در بسیاری از موارد اگر وجود نداشته باشد ما بسیاری از امور شخصی و روزانه و رفتارهای ایمنی بخش را از رفتار خود حذف می کنیم.

به عنوان مثال حد کمی از اضطراب سبب می شود ما هم رفتار منطقی از خود بروز دهیم و هم رفتاری که اضطراب زاست را مدیریت کنیم و فرصت های خود را بدینوسیله در زندگی به کار می گیریم.

اما از طرف دیگر اضطراب اگر زیاد باشد چه می شود کرد؟ چه اتفاقی برایمان می افتد؟ در بیشتر موارد اضطراب شدید کاهش نمی یابد و اگر منبع ترس و اضطراب همچنان وجود داشته باشد همچنان ما هم مضطرب می مانیم. 

اضطراب مزمن انواع مختلفی دارد و زیر بنای تمامی اختلالات اضطرابی است. ترس واکنشی است که فوری است و گاهی برای ما ممکن است خوب باشد اضطراب و ترس از لحاظ روانشناختی با هم فرق دارند. اضطراب به خاطر ترس از چیزی در آینده است در حالی که ترس واکنشی هیجانی و فوری است به خطر فعلی.

اما اگر فردی در حالی که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد واکنش ترس را تجربه می کند به این واکنش طاقت فرسا Panic گفته می شود که در میان روانشناسان و مشاوران به اختلال وحشتزدگی هم معروف است.

 

نام panic از pan که یک الهه یونانی است گرفته شده که دیگران را با صداهای وحشتناکش می ترساند. در هنگام بروز حمله وحشتزدگی در اختلال panic معمولاْ فرد دچار افزایش ضربان قلب, درد قفسه سینه, تنگی نفس و احتمالاْ سرگیجه می شود. باید گفت که گاهی در اختلال وحشتزدگی یا panic ممکن است اقدام به خودکشی احتمال بالایی داشته باشد. 

اختلال هایی که همواره با عنوان اختلالات اضطرابی مشخص می شوند: شامل اختلال اضطراب تعمیم یافته (منتشر) که با عنوان GAD نیز شناخته می شود. اختلال وحشتزدگی و اختلال اضطراب در مکان های باز, اختلال هراس خاص, اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب جدایی انواع دیگری از اختلال اضطراب هستند.

در اضطراب و ایجاد اضطراب عوامل بسیاری دخیل هستند که از جمله آنان می توان به عوامل زیست شناختی, عوامل روانشناختی, عوامل اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

درمان اضطراب هم به صورت درمان روانشناختی و در موارد شدیدتر رواندرمانی به صورت همزمان دارودرمانی است که البته باید گفت مصرف دارو و در کنار آن مشاوره و رواندرمانی بهترین شکل درمان اختلال اضطراب است.

 

 

مطلب قبلی چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟
Print
386 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دسته بندی مطالب روانشناسی